Kategorier
Augmented og virtual reality i museums- og kulturarvsformidling

Ofringen i Tyrs sø – ny digital formidling og spil i Tidslommen

Den 29. maj 2020 udgiver Istidsruten i samarbejde med Museum Vestsjælland det nye spil Ofringen i Tyrs sø. Spillet skal spilles igennem Tidslommen ved Formidlingscenter Fugledegård. Fugledegård ligger ned til Tissø – eller Tyrs sø som den egentlig hed. Opkaldt efter den nodiske krigsgud.

Udgivelsen af spillet er første forpremiere på den nye digitale formidling vi udgiver i Tidslommen henover sommeren. Dette omfatter et spil mere, Solens magt, som vi udgiver Trundholm Mose, Solvognens fundsted, samt an række audio og video guides med formidlingsfilm og fortællinger om Sjællands historie og natur.

Smeden ved Tyrs sø. I spillet Ofringen i Tyrs sø i Tidslommen er den arme smed kommet galt afsted. De offergaver han har smedet er blevet væk, og kun du kan hjælpe. Du skal finde materialerne, designe de nye våbengaver og smede dem! Spillet er et led en ny form for digital formidling med mobilmediet. Vi udnytter alle mediets styrker til at skabe engagerende og sjov formidling.

Hvis du downloader Tidslommen på Google Play eller Apple App Store kan du få en forsmag på spillet ved at finde ikonet på Vestsjælland. Hvis du vil spille spillet er det afsted til Fugledegård med Tidslommen på din mobil.

Et billede fra en af scenerne i spillet. Forrest ser man stormanden nærme sig spilleren. Han er en bister og frygtindgydende mand og om halsen bærer han Tissøringen – en kæmpe ring af guld. I baggrunden ses kulthuset. Vi har genskabt hele bosættelsen ved Tissø digitalt på baggrund af de arkæologiske fund på stedet.

Man skal nemlig være på stedet for at kunne spille og bruge den digitale formidling i Tidslommen. Dette er et valg vi har truffet for at lokke flere brugere ud i det fri og opleve historien der, hvor den rent faktisk fandt sted. Samtidigt gør dette, at vi kan gøre brug af ret effektfulde formidlingsteknikker som augemted reality, hvor vi kan blande virkelighed og digitale lag til at skabe engagerende spil, oplevelser og formidling i det fri med mobilmediet.

Screenshot fra spillet Ofringen i Tyrs sø i Tidslommen. Ved hjælp af augmented reality placerer vi digitale genstande i landskabet og brugeren skal både på jagt efter tingene og interagere med dem. Her leder spilleren efter materialer til at smede en ny offergave. Senere i spillet får man lov til at smede i en hel smedje opbygget med augmented reality-elementer.

Udviklingen af spillet Ofringen i Tyrs sø i Tidslommen bygger videre på de erfaringer vi gjorde os i 2017-2018 hvor vi udgav to spil i Tidslommen til henholdsvis Antvorskov Klosterruin og Fæstningen i Korsør. Spillene gav os dengang en nominering i Game Connection Europe 2019 Indie Development Awards.

Du kan se flere af vores trailere for indholdet i Tidslommen her.

// Jonas Abkjær Andersen